فعالیت پناهندگان کره شمالی به‌رغم تهدیدهای قانونی جنوب ادامه دارد

کره جنوبی قصد دارد قانونی از تصویب بگذراند که ارسال جزوه و کمک بشردوستانه به شمال را ممنوع کند

گروه مبارزان آزادی کره شمالی گفته، جزوات بیشتری به وسیله بالون از فراز مرز محافظت شده به شمال خواهد فرستاد -REUTERS/Kim Hong-Ji/File Photo

دو گروه حمایت از فراریان از کره شمالی می‌گویند به رغم انتقادات هر دو دولت کره شمالی و جنوبی به ارسال جزوه تبلیغاتی و کمک بشردوستانه به کره شمالی ادامه می‌دهند.

روز چهارشنبه کره جنوبی که در صدد بهبود روابط خود با کره شمالی است، گروه‌های «مرکز آموزشی کوئن سام» و «مبارزان برای آزادی کره شمالی» را متهم کرد که با ارسال جزوه و کمک‌های بشردوستانه از جمله برنج و دارو از قانون همکاری و تبادلات میان دو کره تخطی کرده‌اند.

روز پنج‌شنبه وزارت ادغام کره جنوبی اعلام کرد از پلیس خواسته است این دو گروه را مورد تحقیق قرار دهد.

در طول هفته گذشته، رسانه‌های کره شمالی رشته گزارش‌ها و نقل قول‌هایی از مقامات ارشد دولت منتشر کردند که در آن فراریان را تقبیح کرده و آنها را «سگ‌های پست» و «انسان‌های وازده همچون حیوان» توصیف می‌کردند. 

با این حال «پارک جونگ اوُه» که در سال ۲۰۰۰ از شمال به جنوب گریخت و اکنون رهبری گروه «کوئن سام» را برعهده دارد می‌گوید همچنان قصد دارد از هفته آینده بطری‌های مملو از برنج، دارو و ماسک‌ را به قصد کره شمالی در آب‌های مرزی میان دو کشور بیندازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه مبارزان برای آزادی کره شمالی نیز که توسط «پارک سَنگ هاک» برادر آقای «پارک» اداره می‌شود گفته است قصد دارد جزوات بیشتری به وسیله بالون از فراز مرز محافظت شده میان دو کشور به شمال بفرستد. 

مقامات کره جنوبی در مواردی از جمله در سال ۲۰۱۸ و گفت‌وگوها میان «مون جه‌این» رهبر کره جنوبی و کیم جونگ اون، همتای شمالی‌اش، در صدد متوقف کردن این فعالیت‌ها برآمده‌اند.

دو کره حتی در سال ۲۰۱۴ به دنبال شلیک مسلسل‌های کره شمالی به بالون فراریان به جنوب، دست به تبادل آتش زدند.

در هفته‌ای که گذشت، وزارت ادغام کره جنوبی اعلام کرد قصد دارد قانونی از تصویب بگذراند که ارسال جزوه و کمک بشردوستانه به شمال را ممنوع کند. این وزارتخانه گفت این امر موجب بروز تنش در کره شمالی شده و شهروندان مرزنشین کره جنوبی و نیز محیط زیست را در معرض خطر قرار می‌دهد.

این وزارتخانه در پاسخ به این که چرا این دو گروه از میان چندین گروه فعال در ارسال کمک به شمال تحت پیگرد قرار گرفته‌اند، گفت ساکنان مرزنشین کره جنوبی شکایت کرده‌اند که این دو گروه در ثبت کالاهایی که به شمال می‌فرستند کوتاهی کرده‌اند.

در طول آخر هفته گذشته برخی از مرزنشینان از ارسال بطری‌های برنج به شمال توسط گروه دیگری نیز ممانعت کردند.    

بر اساس نظرخواهی سازمان «ریِل میتِر» در کره جنوبی، ۵۰ درصد کسانی که مورد سوال قرار گرفته بوده‌اند گفته‌اند از منع این گونه فعالیت‌ها حمایت کرده و ۴۱ درصد نیز گفته‌اند با آن مخالفند.

هو کوانگ ایل، رئیس کمیته دموکراسی برای کره شمالی که توسط فراریان از شمال ایجاد شده، می‌گوید گروه‌های فراریان تنها به اقداماتی دست می‌زنند که دولت آقای مون از آن قصور کرده و آن حمایت از حقوق بشر در کره شمالی است.

سازمان دیدبان حقوق بشر مستقر در ایالات متحده ارسال جزوه به کره شمالی را «اقدامی نسبتا بی‌ضرر» توصیف کرده که نباید منع شود.

فیل رابرتسون، معاون شاخه آسیای سازمان دیدبان حقوق بشر، در بیانیه‌ای گفت: «اسباب شرمساری است که پرزیدنت مون و دولتش کاملا نسبت به دفاع از حقوق شهروندان کره شمالی بی‌میل است.»

سُکیل پارک از نهاد موسوم به «آزادی در کره شمالی» که از فراریان شمال حمایت می‌کند گفت تعامل با کره شمالی باید ارزش‌های دموکراسی در کره جنوبی و آزادی بیان را نیز دربرگیرد.

© Reuters

بیشتر از جهان